מה ההכשרה וההשכלה של בודק מז"ח?

בודק מז"ח הוא תפקיד חשוב מאד שבשנים האחרונות יש הרבה מודעות אליו. מדובר במהנדס מוכשר שיש לו לא מעט תחומי עיסוק ואחריות רבה מוטלת עליו. בזכות עירנות ותפקוד מצוין שלו (בסיוע מכשור טכנולוגי מתקדם וצוות עובדים מוכשר ומסור) יכול להימנע זיהום של מי שתייה במקומות רבים שבסמכותו.

 

מה התפקיד של בודקי מז"ח?

מה זה בכלל מז"ח? מניעת זרימה חוזרת. הכוונה היא לכך שמים שכבר היה בהם שימוש וכעת הם מלוכלכים או אפילו מזוהמים לא יגיעו בטעות אל הצנרת שמובילה מים נקיים וראויים לשימוש שמיועדים, למשל, לשתייה של בני אדם או בעלי חיים. בודק מזח יהיה אחראי על הצנרת ועל הווידוא שמים זורמים בצורה תקינה היכן שהם צריכים, שאין חריגה או נזילה מהצינורות ואין ערבוב בין מים נקיים למשומשים. המשמעות של מניעת הערבוב היא משמעות בריאותית ותברואתית. אפשר רק לדמיין מה יקרה אם חלילה מים מלוכלכים ומשומשים יגיעו לברזים של הבתים או ימצאו את דרכם אל מאגרי המים לשתייה של בעלי חיים. בעזרת מכשור טכנולוגי וניטור שמתבצע ללא הפסקה אפשר למנוע את ערבוב המים ואכן יש הקפדה יתרה על נושא זה בכל מקום.

 

ההכשרה המגוונת של בודקי מז"ח

על מנת לעבוד בתור בודק מזח צריך להיות בעל השכלה רחבה מאד. יש צורך להכיר נושאי סביבה ואקולוגיה, להיות מהנדס בעל התמחות בזרימה של מים והקמת מתקני זרימה שמתאימים למקומות מגוונים, עליו לשלוט בעקרונות של מכניקות זרימה, פיזיקה וכימיה ומומלץ שכבר יהיה לו ניסיון כלשהו בעבודה עם נוזלים וזרימות. הכוונה היא שבודקי מז"ח בדרך כלל לא יתמנו לתפקיד שכזה כתפקיד ראשון בתחום. הבודק יהיה זה שאחראי על מתן פתרונות או הגעה למקום שייתכן ויש בו בעיה או תקלה. הוא יהיה מצויד בערכה של חלקי חילוף למזח שאיתה יוכל לבצע את העבודה המוטלת עליו ולבצע כל תיקון מיד כשהוא מתגלה. כאשר מבינים את האחריות שמוטלת עליו קל יותר להבין שכל בעיה שמתגלה או אפילו חשד לתקלה חייבים להיות מטופלים ללא דיחוי על מנת שהמצב לא יחמיר ולא תיגרם בעיה תברואתית בקנה מידה רחב. עם הידע הרחב והמגוון יוכל הבודק לזהות מראש תקלה שעומדת לקרות, יידע להכשיר את צוות המנטרים למה להתייחס ואיך לשים לב למכשור ולהתרעות שמופיעות על המסכים וכמובן מה ההשלכות של כל בעיה שעלולה להתעורר. הבודק יהיה בעצם מנהל חדר הבקרה ויהיה עליו להיות זמין 24 שעות, מסביב לשעון על מנת לתת מענה.

 

מה המשמעות של ידע נרחב ומגוון?

על מנת לעבוד בתור בודקי מז"ח צריך לדעת לא מעט. מעבר לידע התיאורטי שמפורט – צריך גם לדעת לעבוד עם ערכת חלקי חילוף למזח ולהיות שותף לכל פעולה שקשורה בצנרת ובאביזרי התשתיות של זרימת המים, הביוב והשפכים. בודק מוסמך, מנוסה ומיומן הוא נכס של ממש לכל רשות או גוף שיעסיקו אותו ואפשר להיות שקטים ורגועים שיש בעל מקצוע ששם לב לכל דבר ויידע איך לטפל בכל עניין או תקלה שמתרחשים בצנרת. כיום אפשר למצוא בודקי מז"ח מוכשרים ומוסמכים ברשויות המקומיות, במפעלים או מתקני תעשייה, בבתי חרושת ובאזורים שמשלבים בין מחייה של בני אדם לבין מחייה של בעלי חיים ושטחי חקלאות. כך יש מי ששם עין על זרימת המים ומוודא כל הזמן, ללא הפסקה, שהיא תקינה ושכל סוג מים זורם בדיוק היכן שהוא צריך.