טחורים ופיסורה – איך מבדילים ביניהם?

מאת אתר www.miok.co.il

לפני שניגע בהבדלים בין טחורים ופיסורה, חשוב לציין את המשותף ביניהם והיא העובדה ששני התופעות מלוות בתחושת אי נוחות וכאב באזור פי הטבעת. יחד עם זאת, בכדי לטפל בצורה נכונה בכל אחת מהתופעות, חשוב להכיר כל אחת מהן על תסמיניה השונים ולהבין מהם ההבדלים ביניהם.

 

הכירו את הטחורים

טחורים מהווים תותר של מצב בו כלי הדם מתנפחים ואותה העובדה שכלי הדם גדל, מסבה אי נוחות רבה. ישנם 2 סוגים של טחורים: פנימיים וחיצוניים. הטחורים החיצוניים דומים בנראות שלהם למכה בעור, הם מסבים כאב ולעיתים, הם גם עלולים לגרום לדימום.

טחורים פנימיים לעומת זאת, נמצאים בתוך פי הטבעת, הם מתאפיינים בדרגות חומרה שונות – כאשר, בדרגתם הקלה ביותר הם אינם מסבים כאבל ואינם בולטים מפי הטבעת (יחד עם זאת, לעיתים הם גורמים לדימום וכך למעשה ניתן לזהות את קיומם) ובדרגה החמורה ביותר שלהם (הרביעית במספר) הם בולטים החוצה, מגיעים למצב שכבר לא ניתן להכניס אותם פנימה ומסבים כאב רב – כאמור, בין שני המצבים הללו ישנם 2 דרגות ביניים.

הסימנים אשר יכולים להוות כנורת אזהרה על קיומם של טחורים, הם דם בעת הניגוב, גירוד באזור פי הטבעת וכאמור, תחושת כאב – במקרים של טחורים חיצוניים ניתן לעיתים ממש לראות ולחוש גושים.

הטיפול בטחורים בדרגותיהן הנמוכות יותר אמור לכלול שינויים בתזונה, שימוש במשחות ייעודיות, בנרות ובתכשירים ופעולות שונות אשר ייעודן לגרום לשינוי בהרגלי היציאות.  כאשר, הטחורים מגיעים לדרגות מתקדמות יותר, יש צורך בטיפולים מעט מורכבים יותר כמו קשירה או אפילו ניתוח.

 

הכירו את הפיסורה

מקורה של הפיסורה הוא בפעילות מעיים לא תקינה: מצב של עצירות, שלשולים או יציאה קשה אשר גורמת לטראומה מקומית – מצב זה, עלול לגרום לקרע ברירית אשר מצויה סביב פי הטבעת והקרעים האלו הם למעשה הפיסורה.

גורמים נוספים אשר יכולים לגרום להיווצרותה של פיסורה הם: עודף משקל, גיל ומחלת מעי דלקתית.
הפיסורה מתאפיינת בכאב רב, אשר מורגש במיוחד בעת מתן צואה, בגירודים באזור פי הטבעת ובתחושת אי נוחות ובקושי ביציאות.

גם במקרה של פיסורה, יהיו מקרים בהם הסובל ממנה יבחין בדם בעת הניגוב. מבחינת הטיפול, חשוב תחילה להבין מה דרגת החומרה וסוג הפיסורה על מנת להתאים את תכנית הטיפול, הטיפול מתבסס על אמבטיות ישיבה, שימוש במשחות להרחבת השרירי הסוגר, ריכוך היציאות ועוד.. במקרים קיצוניים, יעלה הצורך בביצוע הליך ניתוחי אשר ייעודו הסרת הפיסורה.

 

אז מהם ההבדלים ואיך הם באים לידי ביטוי?


כאמור, טחורים מהווים כגודש דם בסמוך לפי הטבעת והפיסורה היא קרע בפי הטבעת. יש לקחת בחשבון, שהתסמינים של 2 הבעיות עלולים להיות דומים ולבוא לידי ביטוי בכאב בעת מתן הצואה, דימום ותחושת אי נוחות כללית.

בכדי לזהות את ההבדלים בין שני המקרים, יעלה הצורך בבדיקה רפואית – הבדיקה מתבצעת באמצעות מכשיר ייעודי בשם פרוקטוסקופ.

חשוב לציין שכאשר מדובר במקרים קלים הן של פיסורה והן של טחורים, ההליך הטיפולי הוא דיי זהה – כך שלא באמת חייבים לזהות את המקור לתופעה.  במקרים חריפים יותר, יש צורך כאמור, לאבחן את מקור הבעיה ולטפל בה באמצעות הליכים כירורגיים מתאימים – ההליכים הכירורגיים לטיפול בטחורים שונים מאלו המיועדים לטיפול בפיסורה.